Mammute
ماموت | هنر خلاق ماموت | استودیو ماموت > طراحی گرافیک > زبان طراحان گرافیک را بشناسیم!
طراح گرافیک

زبان طراحان گرافیک را بشناسیم!

احتمالاً پیش آمده است که شما در مقام کارفرما یا سفارش دهنده با طراح گرافیک برخورد داشته باشید. راهی ساده برای یک ارتباط مثبت، برقرار کردن ارتباط کلامی با زبان خود طراح گرافیک است. این موضوع ارتباطی با موقعیت جغرافیایی طراح، ماهیت پروژه یا میزان پرداختی به وی ندارد. برای اینکه پروژه به موفقیت دست یابد باید بدانید چگونه با طراح ارتباط برقرار کنید.

بله، خانم­ها و آقایان، نحوه ­ی صحبت کردن رمز مقدس هر ارتباطی است!! من یک چیز را میدانم (شایدم صد تا) و آن هم اینکه بهترین راه رسیدن به موفقیت در یک پروژه گرافیکی: صحبت کردن به بهترین شکل ممکن با طراحان است.

 

برای شناخت زبان مناسب و مورد استفاده­ی طراحان باید به نکات زیر دقت داشته باشید:

 

  1. داشتن دیدگاه شخصی (چشم انداز)

موفقیت یاعدم موفقیت یک پروژه کاملاً به این­که خودتان بدانید چی می­خواهید بستگی دارد. اکثر اوقات کارفرماها توقع دارند که طراحان ذهن آن­ها را بخواند (عملاً زیاد اتفاق افتاده است!!).

متاسفانه طراحان گرافیک شعبده باز نیستند و نمی­توانند ذهن شما را بخوانند (این یک واقعیت است).

راننده شما هستید، هدف را شما باید مشخص کنید.

به کار طراحی بدون چشم انداز یا هدف خاص از طرف کارفرما “کار هنری” می­گوییم. اگر دنبال کار هنری هستید، هیچ مشکلی ندارد که دست طراح را باز بگذارید تا او چشم انداز خودش را پیاده کند. فقط نتیجه­ای که می­بینید را قبول کنید.

اگر دنبال طرحی با هدفی از قبل تعیین شده هستید که شغل شما را بهبود ببخشد، وارد یک تعامل سازنده با طراح گرافیک شوید و به واضحی هر چه تمام­تر چشم انداز خودتان را به او منتقل کنید.

چشم­اندازتان را چگونه مشخص کنید؟ چه سوال خوبی! هر زمان که با طراحان کار می­کنید چند سوال کلیدی را برای خودتان پاسخ دهید:

مخاطبتان را بشناسید: چه کسی قرار است با این طرح در ارتباط باشد و تجربه­اش کند؟

طراحی و برندینگ خود را در جلسه اول توضیح دهید:  طراح باید چه فضایی را برای برندینگ و تبلیغات شما دنبال کند؟ بهترین راه برای آشنا شدن با ذهنیت یک­دیگر (طراح و کارفرما) داشتن چند نمونه از کارهای گرافیک  که شرکت شما آن­ها را دوست دارد و به سلیقه شما و ذهنیت شما نزدیک­تر است یا احساس می­کنید این سبک از طراحی هدف شما از تبلیغات را بهبود می­بخشد.

جزئیات و مختصات در یک پروژه را به طراح گرافیک بدهید: سایزها و اندازه ها را به طراح خود بدهید تا مجدداً زمان زیادی صرف ادیت (اصلاح کردن) و تغییر سایزها نشود.

هیچ­کس –در هیچ رابطه­ای- به موفقیت نمی­رسد مگر اینکه طرفین، هدف نهایی پروژه را از ابتدا در ذهن داشته باشند. پس با اطلاع از چیزی که در ذهن دارید به سراغ طراح بروید و در طول پروژه ذهنیاتتان را حفظ کنید.

 

  1. نشان دادن نمونه­ ها

زمانی که واژه­ “لاکچری” را می­شنویم، ذهنمان به سراغ یک طراحی شلوغ، با رنگ­های طلایی و سبز تیره می­رود، یک طرح کلاسیک شلوغ و پر از جزئیات دهه ۸۰ میلادی. این واژه و واژه­ های مشابه برای طراحان گرافیک و چه بسا کارفرماهای متفاوت معانی متفاوتی را نمایش می­دهد. بسیار پیش آمده است که طرفین به علت آشنا نبودن به دایره لغات یک­دیگر به مشکل برخورده­اند و سعی در اثبات معنی مورد نظر خود به طرف مقابل کرده­اند، البته خیلی دیر و پس از گذشت زمان زیاد.

استرس نداشته باشید، جدال­های کلامی برای خیلی از ما پیش می­آید. اگرچه چند راهکار ساده برای حل این مشکل یا دست­ه کم بهبود شرایط پیش روی وجود دارد:

 

نمونه­های خود را با طراح به اشتراک بگذارید.

 

از کلمات تعیین کننده دوری کنید، نیاز نیست برای هر طرح گرافیکی­ای که در ذهن دارید از صفت استفاده کنید. صفات در ذهن طراحان شکلی متفاوت از آنچه منظور شماست دارد. راه بهتری هم بجای این­که کل روز وقتتان را برای نوشتن منظور و ایده­ی طراحی خود بگذارید وجود دارد. به طراحان نشان دهید، توصیف نکنید. طرح­هایی که دوست دارید و البته چیزهایی که نمی­پسندید را به آن­ها نشان دهید. راحت بگویید: این یک نمونه خیلی خوب است، این یک نمونه­ی مرتبط ولی افتضاح.

 

طراح با طراح فرقی نمی­کند.

 

طراحان همیشه سعی در بروز رسانی خود دارند، همیشه چندین فولدر از کارهای خوب و الهام­بخش در رایانه­ی شخصی خود دارند. نشان دادن نمونه­ها به طراح مثل دادن غذا به پرنده است!!! آن­ها ذاتاً برای این­کار مهندسی شده­اند و از این کار استقبال می­کنند. پس زمانی که طرح خود را به طراح گرافیک نشان می­دهید، پروژه­ی شما ساعت­ها، روزها و شاید هفته­ها جلو می­افتد.

 

سوال چهار گزینه­ای

 

زمانی که چشم انداز شخصی خود را داشتید و نمونه­های الهام­بخش را با طراح در اشتراک گذاشتید، و طراح نمونه­ی اولیه طراحی را به شما نشان داد: آن­گاه چه کنیم؟

۱- هیچی نگوییم.

۲- پاسخ مثبتتمان را به صورت مبهم ارائه کنیم، مثل: مرسی، یا خوبه.

۳- پاسخ منفیمان را نیز به صورت مبهم ارائه دهیم، مثل: دوست ندارم، اِی، بد نیست.

۴- پنج دقیقه وقت بگذارید و جزئیات بازخوردهای خود را چه مثبت و چه منفی بنویسید تا به طراح کمک کند.

اگر پاسخ شما گزینه ۱ ، ۲ و یا ۳ بود، شما خیلی با طراح، خوب و کاربردی صحبت نمی­کنید.

 

  1. ارزش نظر دادن به کار طراح

قضیه فیدبک دادن (بازخورد) به طراحان، مسئله مرگ و زندگی­ آنهاست!!

زمانی بزرگترین اشتباه را در قبال طراح انجام می­دهید که نظر صادقانه و سازنده­ی خود را نسبت به طراحی به او نگویید.

یادتان باشد که طراح شما، برای خلق طرحی که مورد سلیقه­‌ی شما و بهبود هدف مد نظر شما باشد، تمام تلاش خود را انجام داده است. اگر طراحی او باب سلیقه شما نیست، ریلکس باشید.

خلاقیت یک پروسه است.

ممکن است لازم باشد برای یک پروژه مراحل متفاوت طراحی صورت پذیرد. هر چقدر بازخوردهای شما سازنده­تر باشد، سرعت و نتیجه پروژه بیشتر و بهتر است.

تجسم کنید، یک آشپز را استخدام کرده­اید، اما هیچ وقت بازخورد یا نظری راجع به این­که غذا چگونه­ است یا چه چیزی دوست دارید به او نمی­دهید. آشپز هرگز متوجه نمی­شود شما پیاز دوست ندارید، یا این­که شکلات دوست دارید یا وانیل، یا اینکه غذاها بیشتر نمک داشته باشند یا نه! چه اتفاقات ناخوشایندی پیش می­آید.

زمانی که طرح اولیه به دست شما می­رسد، بهترین روش برای دادن نظر این است که چهار مورد زیر را مورد توجه قرار دهید:

۱- کدام قسمت طراحی را دوست دارید؟ بگذارید طراح بداند بر روی کدام قسمت­ها تمرکز کند.

۲- تمام غلط­ها یا آنچه از قلم افتاده را یادآوری کنید. طراحان معمولاً در طرح اولیه تمام تلاش خود را برای طراحی و لی­اوت کلی می­کنند و خیلی به جزئیات دقت نمی­کنند.

۳- به صورت صادقانه و البته دقیق طرح را نقد کنید. چه مسائلی باید تغییر کند؟ چه چیزهایی بهتر است باقی بماند؟ چه چیزهایی بهتر است تجدیدنظر شوند؟

۴- نمونه­های دیگری برای اصلاحات داشته باشید. سعی کنید نمونه­های الهام­بخش متفاوتی را استفاده کنید. شاید بعضی از سبک­ها با محصولات شما سنخیتی نداشته باشند و نیاز به طراحی در فضای دیگری داشته باشد. اگر طراحی اولیه چیزی نبود که شما می­خواستید، نمونه­های دیگر شما به روند کار کمک می­کند.

 

۴. داستان کپی و پِیست

اکثر طراحان توقع دارند متن­های مورد استفاده در طراحی به صورت کامل و از قبل نوشته شده باشد. آن­ها عیناً مطالب را کپی و در محل مورد نظر جایگذاری می­کنند.

اکنون که بیشتر از یک دهه­ی کاری از شروع فعالیت­های گرافیکی من می­گذرد، می­توانم به شما اطمینان دهم که هیچ فرقی نمی­کند طراح شما کجا زندگی می­کند، چقدر تجربه­ی کاری دارد و یا چه مدت شما و طراحتان با هم کار می­کنید، در هر صورت طراح در بعضی از قسمت­های نوشتاری سهواً اشتباه می­کند.

 

به چند نکته برای کاهش خطا در این زمینه دقت کنید:

۱- از همان ابتدا متن­های خود را آماده کنید. مطمئن شوید که متن شما به سرعت به دست طراح برسد. زمانی که طراحی بر پایه طول پاراگراف­ها انجام می­شود، کوچکترین تغییر متن باعث بزرگترین تغییرات گرافیکی می­شود.

۲- ساده برخورد کنید. متن­های خود را در محیط­های نرم­افزاری ساده به دست طراح برسانید، مثل گوگل داک. نرم­افزارهای متفاوت و غیر استاندارد قابلیت کپی ندارند و یا متن به صورت جابجا کپی می­شود. خودتان متن را چک کنید که غلط گرامری، املایی و  نیم فاصله  نداشته باشد. به این ترتیب زمانی که طراح متن شما را کپی و پیست می­کند کمترین غلط گرامری نیز وجود نداشته باشد.

۳- متن­های خود را توضیح دهید. هرجا مناسب است، بنویسید باید به عنوان تیتر باشد، با فونت بولد نوشته شود، ایتالیک باشد، سوتیتر است و .. . اگر این مسائل برای خود شما مهم نباشد، توقع اهمیت دادن طراح را نداشته باشید. به بهترین روش ممکن متن خود را توضیح دهید. هر جا نیاز است متن کوچکتر نوشته شود یا بزرگ­تر نسبت به سایز متن­ها باشد، توضیح دهید.

۴- چندین بار متن جایگذاری شده در طراحی را چک کنید. همیشه، همیشه و همیشه طراح خود را چک کنید. برای طراح­هایی که متن پایه­ی اصلی است، معمولاً طراح و شرکت­های طراحی از چند نفر برای مطالعه و چک کردن متن استفاده می­کنند، اما خودتان نیز چک و تایید کنید.

علاوه بر این­همه دقت و چک کردن، معمولا اشتباه رخ می­دهد. همیشه کار را چک کنید چون مسئولیت این­کار با کارفرماست.

  1. به پروسه‌­ی طراحی اعتماد کنید

آخرین و شاید مهمترین نحوه­ی برخورد در پروسه­ ای طراحی، اعتماد کردن به طراح برای ایجاد فضای مناسب با کسب و کار شماست.

طراحی گرافیک تفاوتی با ساخت خانه ندارد. در ساخت خانه ما می­دانیم به دنبال چه چیزهایی هستیم. بعضی از ما هم تعدادی از محصولات و یک­سری از جزئیات را می­شناسیم. ساخت خانه یک پروسه­ی یک شبه و عجله­ای نیست. حتی ساخت خانه­ های بهتر و مستح کم­تر زمان بیشتری از سایر خانه­ ها می­برد. زمانی که ساخت خانه را شروع می­کنیم به سازنده و یا تیم سازنده اعتماد می­کنیم.

هیچ چیزی کامل نیست، اما در طی پروژه بهترین اتفاقات را طراحی می­کنیم.

شما نیز هر روزه با بهترین طراحی­های دور دنیا در ارتباط هستید و آن­ها را به دقت بررسی می­کنیم. چه از طریق اینترنت، چه مجله و چه محیط بیرون.

سرمایه­ های چندین میلیون دلاری­ای که شرکت­های مختلف صرف تبلیغات کرده­اند را مشاهده می­کنید.

این خودش یک تجربه­ست. لازم است بدانید هیچ­کدام از این طراحی­ها در طرح اولیه مورد تایید نهایی قرار نمی­گیرند و هیچ طرحی از همون اول ۱۰۰ درصد مورد تایید نیست.

یادتان باشد…

دیدگاه شخصی (چشم انداز) خودتان را داشته باشید و بدون ایده درخواست تبلیغ نکنید؛

نمونه­های خود را به طراح بدهید؛

نکته­های مثبت و منفی خود را راجع به طراحی بنویسید و در اختیار طراح قرار دهید؛

متن­ها و غلط­های املایی را چک کنید؛

و از همه مهمتر به طراح خود اعتماد داشته باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از